RES'K

RES'K
Repeaters Coordinate:N6.021007, E102.1128 degrees

PROFILE RES'K

LATARBELAKANG DAN SEJARAH PERTUBUHAN PENYELAMAT & KOMUNIKASI KELANTAN (RES’K)

- RES'K' KELANTAN ADALAH SEBUAH PERTUBUHAN NGO YANG DIDAFTAR DI BAWAH AKTA PERTUBUHAN DAN DITUBUHKAN PADA TAHUN 2008. ANGGOTA-ANGGOTA RES’K ADALAH TERDIRI DARIPADA PENGGIAT RADIO AMATUR DARI PELBAGAI BIDANG PEKERJAAN DI MANA MATLAMAT PENUBUHANNYA ADALAH BERTUJUAN UNTUK MEMBERI BANTUAN KOMUNIKASI MELALUI KEMUDAHAN RADIO AMATUR DAN JUGA MENJALANKAN AKTIVITI MENYELAMAT APABILA DIPERLUKAN.

PERTUBUHAN INI TERUTAMA AHLI-AHLINYA BERSEDIA DIPANGGIL PADA BILA-BILA MASA UNTUK BEKERJASAMA MEMBANTU PASUKAN KESELAMATAN TERUTAMA DIMASA BENCANA SEPERTI BANJIR,KEBAKARAN, GEMPA BUMI DAN LAIN-LAIN KEPERLUAN KECEMASAN KHUSUSNYA UNTUK MEMBERI BANTUAN KOMUNIKASI DALAM AKTIVITI MENYELAMAT.

PERTUBUHAN INI MEMPUNYAI REPEATER PERHUBUNGAN YANG DIDAFTARKAN SECARA SAH MELALUI SURUHANJAYA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA MALAYSIA.

RASIONAL PENUBUHAN RES’K –

PENUBUHAN RES’K ADALAH APABILA TIMBULNYA KESEDARAN MELIHAT TERJADINYA PERISTIWA RUNTUHNYA HIGHLAND TOWERS DAN KEADAAN GEMPA BUMI YANG BERLAKU DI ACHEH DI MANA SEMUA TALIAN PERHUBUNGAN AWAM TERPUTUS TERUTAMA TALIAN TELEFON AWAM.

SEHUBUNGAN DENGAN KEJADIAN SEPERTI DI ATAS INILAH BERMULA TITIK TOLAKNYA PENUBUHAN PENYELAMAT & KOMUNIKASI KELANTAN ATAU DI KENALI SEBAGAI RES’K.

PERALATAN MENYELAMAT YANG ADA PADA RES’K ADALAH SEPERTI BOT DAN JET SKI. LAIN-LAIN PERALATAN ADALAH DALAM PROSES PENYEDIAAN.

Frekuensi : 146.6375Mhz -600khz Tone 186.2

MOTO RES’K - SAHABAT SETIA MEMBANTU

VISI - RES’K PERTUBUHAN PENYELAMAT & KOMUNIKASI DIKENALI DAN DISEGANI MENJELANG 2015

MISI - 1. MEMBERI BANTUAN KOMUNIKASI DAN PERALATAN APABILA DIPERLUKAN DALAM SEBARANG KEJADIAN TERUTAMA BENCANA ALAM

2. MENGOPTIMUMKAN GUNA TENAGA APABILA BERLAKU SESUATU BENCANA

3. MEMBERI NASIHAT DAN TUNJUKAJAR DALAM BIDANG KOMUNIKASI

AHLI JAWATANKUASA TERTINGGI RES’K

En. Mohd Fauzi b Omar – Presiden (9W2RRP)

Tn Hj. Shamsuddin b. Mohd Noor – Timbalan Presiden (9W2HDR)

En. Azhar b Mohd Nor – Naib Presiden (9W2GHA)

En. Khaimerol b Omar – Setiausaha (9W2YOL)

En. Shaipuddin b Muhammad – Pen. Setiausaha (9W2CSW)

Tn. Hj. Mohd Razman b Abdullah – Bendahari (9W2RSP)

En. Kamaruddin b. Isa – Pegawai Perhubungan Awam (9W2DJM)

AJK –

En. Abdul Rahim Hamid – 9W2UWI

En. Che Ibrahim b Abdul Hamid – 9W2DIH

En. Mohd Ramizu b Che Abdul Rahman – 9W2WWV

En. Yuseri b Mustafa – 9W2YBM

En. Muhammad Hanif b Wan Ahmad – 9W2HKD

En. Ismail b Omar - 9W2IBO

En. Hassan Basri - SWAL

e-mail :-

reskkelantan@gmail.com

Tel:-

0199107858

Laman web :-

http://reskkelantan.blogspot.com/

Wednesday, September 1, 2010

Merdeka Field Day RES'K' Penuh Gemilang


















9w2DJM Pengerusi KRT Taman Lati memberi ucapan alu-aluan.


















Presiden Pertubuhan Penyelamat dan Komunikasi Res'K 9W2 RRP, Pengarah Jabatan Perpaduan dan Intergrasi Nasional Negeri Kelantan Tuan Hj. Abd.Hadi bin Mohd Sallah SMK dan 9W2 DJM selaku Pengerusi Kawasan Rukun Tetangga Taman Lati Pasir Mas.






















9W2RRP (Pak Presiden Res'K) mengucapkan berbanyak terima kasih kepada semua yang terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam menjayakan program ini.


















Tuan Pengarah Jabatan Perpaduan dan Integrasi Nasional Negeri Kelantan, Tuan Hj.Abd Hadi Mohd Salleh mengucapkan tahniah dan syabas kepada pengurusan KRT Taman Lati Res'K kerana berjaya mengadakan program menyemarakkan bulan Kemerdekaan ke 53.

















Peserta konvoi Merdeka Field Day mendengar ucapan perasmian sebelum konvoi bermula. Penghayatan semangat merdeka disegarkan kembali. Semoga sejarah merdeka mengajar kita erti merdeka terutama bagi generasi muda pada hari ini.


















9M2 SIX mengadakan demonstrasi menggunakan "mobile repeater" dan perhubungan "high frequency Radio amateur" serta mengadakan komunikasi sempena sambutan Hari Merdeka dengan 9m2 seluruh negara.9W2 DJM QSO dengan 9M2 YRS QTH Kelana Jaya.. "High Frequency" adalah jalur yang dapat menghubungkan secara langsung "simplek" tanpa repeater penting semasa berlaku bencana alam.


















"MC" yang tersohor dari RES'K mengendalikan program tak lain tak bukan ialah 9w2 CSW!.. kalau dijemput biasanya dapat "samas serial"


















"Pak Nan" atau 9M2 SIX seorang pengamal "radio amateur" yang hebat dengan peralatan perhubungan bersedia menghadapi saat bencana bagi membantu menyelamat dengan peralatan komunikasi radio. " Kalau anda terjumpa 4x4 yang "anih" banyak antena dan perlatan tuu.. jangan lupa tengok "callsign ". Orangnya mudah diajak berbicara dan tidak lokek pengetahuan tentang radio amateur.
















Penyampaian sijil kehadiran kursus menyelamat di air oleh 9w2 RRP kepada 9w2IRH sempena kursus penyelamat di Danau Tok Uban pada bulan Julai yang lalu. RES'K bersedia bersama membantu menyelamat sapertimana nama Pertubuhan Komunikasi dan Penyelamat Kelantan dengan singkatan namanya RES'K'


















Individu glamour dikalangan ahli radio amateur"Pak Sayidina" dengan callsign amateur 9w2 SYD menyampaikan puisi sempena Sambutan hari Merdeka. Beliau juga bertugas menjadi pengadil menghias jelopi Jalur Gemilang. Terima kasih atas kerjasama anda.


















Krew pelancaran bunga api sempena detik 12.00 malam menungu "countdown" bermula 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 .. maka berdentumlah dengan percikan bunga api. TengoK!! 9w2GHA tutup muka dah..tak cucoh lagi tuu!






















Wooiii!!! hebat!! -sebanyak 138 das letupan bunga api dilancarkan keudara di perkarangan Pejabat KEMAS Lubok Jong, Pasir Mas. Suasana warna warni menghiasi diudara. Semoga program ini akan dapat adakan dimasa-masa akan datang. Syabas!! RES'K'

BERITA

RES 'K' telah berjaya mengadakan sambutan Hari Merdeka ke 53 pada 30 Ogos 2010 dengan penuh gemilang. Bermula dengan pertandingan menghiasi Jelopi Jalur Gemilang, Pelepasan konvoi Jalur Gemilang mengelilingi Bandar Pasir Mas hingga Bandar Rantau Panjang dan seterusnya majlis berbuka puasa.

Pada sebelah malam pula program diisi dengan jamuan "colek" sambil mendengar puisi Merdeka, Perhubungan "High Frenquncy Radio Amateur" ke seluruh Negara dan diakhiri dengan percikan bunga api di Perkarangan Pejabat Kemas Lubok Jong Pasir Mas.

Program mendapat kerjasama dari Jabatan Perpaduan dan Integrasi Nasional dan juga Koperasi Pekebun Getah Pasir Mas Berhad. Pihak media Akhbar Sinar Harian, Berita Harian dan RTM turut memberi sokongan. Pihak Jawatan Tertinggi merakamkan setinggi terima kasih kepada semua pihak yang terlibat. Dengan harapan program sambutan Hari Merdeka akan datang dapat diadakan dengan lebih bermakna dan penuh gemilang. Tahniah RES'K Sahabat Setia Membantu.




3 comments:

  1. Laporan yang menarik dan mengujakan, terima kasih 9W2RSP.

    ReplyDelete
  2. Buat masa ini 9w2HDR,9w2RSP dan 9w2IRH yang mengendalikan blog RESK, mana-mana ajk yang ingin menyumbang bolehlah hubungi 9w2HDR bagi menambahbaik blog RESK TQ

    ReplyDelete
  3. Terima kasih kepada semua kerana menjayakan program ini semoga dengan kerjasama erat ini akan terus merapatkan lagi hubungan rakan-rakan ham tak kira di mana jua berada.

    ReplyDelete